fredag 10 december 2021

Mina drömmars stad, forts.

 Så har det hänt igen!

I natt vaknade jag sittande på "skyddsmadrassen" undrandes vad jag gör här. Jag vill minnas att jag drömde om en råtta som bet mig i tån - ganska obehagligt. Förmodligen har jag sparkat till ordentligt för att skaka av mig det drömda odjuret. En slags mardöm, kan man väl säga om detta.

För övrigt är hälsotillståndet väl och en läcker middag väntar. Det blir risotto med scampi med där till lämplig dryck. Recept nedan.

RISOTTO MED SCAMPI A LA KERSTIN

4 PERS

 


 

Detta behöver du

4 dl avorioris

2 schalottenlökar

2 msk smör

1 dl vitt vin

8-9 dl fiskbuljong

2-3 dl färskriven parmesanost

400 gr scampi

Färsk spenat

Cocktailtomater

Röd chilli

Vitlök

 

Såhär gör du:

Värm fiskbuljongen – 2 fiskbuljongtärningar i 9 dl vatten

Hacka schalottenlökarna fint. Smält smöret i en kastrull och fräs löken mjuk.

Häll i riset efter någon minut och fräs alltsammans glansigt under 2-3 minuter.

Tillsätt vinet. Späd sedan i omgångar och under omrörning med den varma buljongen. Låt riset suga upp all buljong innan mer hälls på.

Koka på svag värme i ca 20 minuter tills riset känns mjukt. Rör i den färskrivna parmesanosten och ev. en extra klick smör.

 Salta och peppra, stek den tinade scampin hastigt i 2-3 minuter.

Samma sak gäller för, chillin och vitlöken

Vänd ner scampi, spenat och halverade cocktailtomater efter en sväng på scampijärnet i risotton. Servera!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar