tisdag 26 februari 2019

Språket etc

Bildresultat för språket

Det där med språk är onekligen mycket intressant. Jag tillhör dem som ser positivt på att språken utvecklas. Det som däremot är ganska förfärligt är direkta felstavningar/uttryck. Framförallt om det kommer från journalister. Man förväntar sig liksom att de skall skriva rätt. Det ingår väl i utbildningen på journalisthögskolan.

Häromdagen upptäckte jag följande i en artikel utan att komma ihåg vad artikel handlade om. Jag blev så fokuserad av felskrivningarna.

För det första: Hur ofta ser vi inte rena syftningsfel? Jag kan inte komma på något speciellt just, men det kommer säkert någon gång.
Vad heter papper i pluralis? I artikeln stod det papprena.Nytt ord som jag aldrig har hört förr.
Någon stog någonstans. Det måste betyda stod med "d" på slutet. Detta är en ganska vanlig felstavning nu för tiden. Man kan ju undra var det kommer ifrån.
Mattsäck borde betyda en säck ned mattor, men nej, det betyder matsäck. Här i Skåne säger vi oftast rätt, men uppåt landet blir det fel.

Undertecknat
Språkpolisen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar