tisdag 11 december 2018

Klarinetten och jag forts.

Bildresultat för klarinett

Nej, man kan inte riktigt påstå att vi är helt goda vänner med varandra. Trots behandling med 5:56 på några klaffar, får musikanten in riktigt rätt på de högre oktaverna. Där väser det bara och sporadiskt kommer det fram en ynklig liten ton.

Mina ambitioner var att deltaga i ett mycket speciellt luciatåg på Mörsaregatan 10 A kl 09.00 med bara karlar inkl. lucian. I nuläget finns där en trumpetare, men en att spä på med en klarinettist känns inte helt fel. Den rätta tonarten fick jag fram på You Tube och det är precis här problemet uppstår. Melodin går mellan 1:a och 2:a oktav. Det blir ingen ton.

Jag blir nödgad att meddela min gode vän Putte och tillika Lucian att de får klara sig utan klarinett. Jag hinner kanske dit för att åtminstone delta i sången. Först på morgonen är det tvillingarnas luciatåg på förskolan som gäller. Kanske funkar det nästa år med klarinetten?

Nu skall jag börja öva lite mera. Det är det som helt enkelt saknas. Om det nu inte är några fler klaffar på instrumentet som är kass, men det är föga troligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar