tisdag 5 augusti 2014

Valtider

   Rödgrön röra


Löwén han bara lovar och lovar precis som hans "kollegor" i samma block. Jag är inte säker på att Svensson är medveten om att det i så fall kommer att krävas rejäla skattehöjningar. Vill vi det i ett land som redan tillhör de högst beskattande? OK, vi är många som kan tänka sig att betala någon krona mer om den bara öronmärks till t.ex sjukvården, men det är ju inte så det fungerar. Det är som bilskatten. Den går inte till vägarna precis.

Det var någon som sa att de enda som kan skapa jobb är arbetsgivarna. Så sant så. Då gäller det att göra det så gynnsamt som möjligt för dem så att dom vågar och kan expandera inom landets gränser. Det måste också till en omfördelning av löneläget. Idag har vi yrkesgrupper utan lång högskoleutbildning som tjänar betydligt  mer än de som har 3 år och mer på universitet och högskola. Ingångslönen för en polis ligger ungefär i nivå med vad en lärling på bygget tjänar. Bara för att ta ett exempel. Sjuksköterskor och lärare upplever samma problem.

Vissa arbetsgivarorganisationer har genom åren tillsammans med facken förhandlat sig ur marknaden. Resultatet har blivit import av billig arbetskraft från de forna östländerna och icke minst tillverkning av bl a byggelement och mycket annat från samma områden. Om jag hade varit arbetsgivare med möjlighet att få önskad kompetens och produkt till halva priset, hade jag självklart utnyttjat denna.

Fenomenet är inte bara svenskt utan finns i hela västvärlden.

Som ett litet avslut på detta inlägg vill jag påpeka att det är inte bara de privata företagen inom vården som skattar i "skatteparadisen". Det gör alla storföretag. Dom skattar i det land som är gynnsammast och lägger vinsten dit.

Nu blir det inte mer politik på ett tag. Ett tag framöver blir det det vanliga gagget från en stundtals förvirrad bloggare. Natten som gick låg jag vaken ett bra tag och tänkte på massor av saker som skulle tas upp i denna blogg. Det är bara det att jag kommer inte ihåg vad det var. Så är det med minnet och vem f-n orkar stiga upp mitt i natten och börja skriva?

Jag såg förresten en trekantig skylt idag på en s:k mopedbil. Den betyder "Långsamt gående fordon"
Går ett fordon, eller? Jag tycker att dom rullar eller kör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar