lördag 21 december 2013

Svenska Dagbladet. En sann historia

Det började i mitten av oktober då min 3 månaders prenumeration gick ut och skulle förnyas ytterligare 3 månader. Vi talar om fre-sön. Kostnaden hade varit 479kr, men nu ville man ha 508kr,vilket jag accepterade. Fakturan hade märkligt nog en förfallodatum 10 dagar efter leverans

Den 20 oktober kom men utan tidning. På måndagen fick jag tag på kundtjänst som lovade att förlänga avtalet med en helg. Fakturan ombads jag att kasta och det gjordes. Det skulle skickas en ny.

Kommande helg och ett antal helger efter började tidningen komma normalt utan att en faktura hade dykt upp. SvD fick en påminnelse av undertecknad om detta, men jag fick ingen reaktion. V- 49kom det till slut en hälsning från SvD dock inte i form av en faktura utan det var en betalningspåminnelse på en faktura som aldrig hade fått. Dessutom hade priset nu höjts till 635kr för 3 månaders helgprenumeration. Det är en nätt liten höjning på 156kr på ett par månader.

Trots detta betalade jag fakturan/påminnelsen.

Nu börjar det att hända saker igen. I går fick jag nedanstående mail från SvD

"Hej
Du har beställt ett uppehåll på leveransen av SvD under perioden 21/12/2013 t.o.m 19/01/2014. Under hela denna period så har du full tillgång till SvD:s digitala tjänster. Det innebär att du kan läsa SvD i datorn, läsplattan eller på mobilen. Med vänlig hälsning
SvD Kundservice"

Den 19/1 är den datum då prenumerationen upphör. Jag har inte beställt uppehåll av leveransen.
Vid det här laget kan man lugnt påstå att det råder total förvirring på SvD.

Jag försökte ringa men fick nr 19 i telefonkön och gav upp efter 5-6 minuter när jag hade avancerat till nr 18.

I stället skickade jag ett mail till kundtjänst
"Hej
dag fick jag en mail om att jag har begärt ett uppehåll mellan 21/12-13 och 19/1-14. Det vet jag inget om. Däremot tecknade jag en prenumeration på 3 månader från 20 okt-13. Den borde ju löpa fram till 19/1-14 utan uppehåll.

Vänligen se till att jag får papperstidningen nu kommande helg och fram till 19/1 då jag förmodligen tecknar nytt avtal - beroende på priset.

Om tidningen uteblir denna helgen, blir det ingen fortsatt prenumeration för min del.

Jag försökte att ringa för en stund sedan, men med nr 19 i kön och efter 5 minuters väntan bröt jag samtalet.

Nu vet ni vad jag tycker om er telefonservice."

Nedan direktsvaret på mailet:

"Hej
Jag har inte beställt något uppehåll på leveransen enl. nedan. Vänligen förklara. Jag ser fram emot er papperstidning även i morgon och framöver.
Se mail skickat till kundtjänst för en stund sedan.
Avvaktar er bekräftelse
Med vänliga hälsningar"

 Skickat i dag på morgonen:

" Hej
Jag vill att ni ringer mig på min mobil omgående med nr 0707 998896 .
Se tidigare korrespondens från i går .
Idag uteblev tidningen som befarat och jag har meddelat detta i ett separat meddelande.

Om ni inte löser mitt problem idag, kommer jag att gå vidare med ärendet Följderna av det är långt från den bästa reklam ni kan få.
Mvh
Per Berg"

Även i dag var det samma långa telefonkö  som åter fick mig att avstå från att ringa.

Som alla nästan kan förstå, har jag inte hört av SvD än och det troliga är att jag inte hör av dom över huvud taget.

SvD är för övrigt en mycket bra tidning, men deras ekonomi- och kundservice avdelningar är rena katastrofen och det är ett under att dom över huvud taget är kvar på marknaden. Dom har lyckats kludda till enkla och basala rutiner som bara skall fungera.

Jag vill inte framstå som en gnällspik, men jag känner ett starkt behov av att få avreagera mig och låta så många som möjligt ta del av misstag som bara inte får ske varken i ett företag eller i privatlivet. Toppen av klantighet är ett understatement.

Just nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Det har hänt förr att dom inte svarar på mail.

Fortsättning följer.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar