tisdag 15 oktober 2013

Händelserika dagar

 Skruven är väl förankrad

Resultatet av dagens röjarjobb


Dagen började lugnt och sansat med en lagom tuff planering.

Mitt i grenröjandet kom ett sms  från storasyster. "Fika på Dunkers kl 12.30". Det passade konsulten alldeles utmärkt. Det var lagom tid att hämta ett släp att fylla med grenarna och köra till tippen.

Efter ankomst till Dunkers precis då jag besökte toaletten ringde frun och bad mig åka till Dunkers och köpa biljetter till IKA.s föreställning på i Salongen på Folkets Hus. Jag lovade att köra inom. Mera sades inte. Det är svårt att föra en konversation mitt under ett toalettbesök. Biljetter är inköpta till oss och stora barnbarnet.

Efter fikan, just utbackad från parkeringsplatsen bakom teatern, small det till under bilen flera gånger. Jag stannade genast och kunde konstatera att en stor skruv, se bild, hade gått in i höger bakdäck. SHIT!!
Händig och hjälpsam son gjorde en utryckning och fixade det praktiska kring byte till det lilla reservdäcket.

Efter samtal med en målare av fasaden på teatern, kunde jag dra slutsatsen att det var rester från en byggnadsställning som nu satt i mitt däck.Målaren tyckte att jag skulle ringa hans chef om incidenten eftersom målarfirman (LP måleri) var huvudentrepenör. Så gjordes och på stående fot meddelade chefen att jag kunde åka till närmaste däckfirma och få monterat ett nytt däck. Därefter var det bara att komma till honom med kvittot och få ersättning på stubinen.Detta kommer att hända i morgon.

Tänk så mycket bra folk det finns! All heder åt LP måleri.

Med ett litet smalt reservdäck är det uteslutet att dra på ett släp så det uppdraget får genomföras senare i veckan. Som synes på bild har dagen präglats av tuktning av fruktträd. Innehavaren har ej utlovats någon skörd nästa år och accepterat detta. Det hinns ändå inte med att plocka och ännu mindre ta hand om den.
Det skall bli intressant att nästa år se om det kommer någon frukt. Om så är fallet, har ju tukten blivit rätt utförd. Man säger att man skall kunna kasta hatten rakt igenom trädet och det går nu.

Gårdagen var också ganska händelserik vilket antyddes redan i förra veckan i ett tidigare inlägg. I alla fall annorlunda. Jag fick ett mycket speciellt uppdrag.Nu skulle det skulle handlas fågelfrö till Damen som uppenbarligen ägnar hela sin tid åt den hedervärda sysselsättningen att mata småfåglarna.

Firmans Pick-up användes till inköpet på City Gross
Efter 100kg solrosfrö
8 spannar talgbollar
6 påsar hampafrö
8 påsar av någon annan sorts fröer
8 påsar jordnötter  speciellt avsedda till fåglar m.a.o inte salta som vi kan peta i oss till drinken
 ett antal kokosnötter
och 2900kr levererades maten till hennes hem.

Enligt uppgift är detta bara början. Ny beställning lär komma igen någ0on gång under vintern.

 Visst är det omväxlande att vara konsult.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar