söndag 8 juli 2012

Smartphone

Jaha, nu har man sällat sig till kategorin medborgare som innehar en smartphone. En sådan modern sak som man bl.a kan ringa med

Den gamla traditionella, en så´n som man bara ringer med, lade helt enkelt av med ett slutkört batteri.

Nu stod jag där med en sprillandes ny apparat i handen. Trots att jag inte är helidiot på tekniska saker, tog det lite tid innan jag lärde mig att hantera  den.

Jag skrev ihop en hel rad med frågor som jag skulle ställa till leverantören.

Ta bara det med touch screen, t.ex. Första samtalet kom och undertecknad stod och tryckte och tryckte med lyckades inte svara. Till slut kom han underfund med att dra till höger lite lätt med fingern. Vem kunde veta det?

Det första sms:et glömmer jag aldrig. Med hjälp av the touch screen markerade jag två adresser - trodde jag.
Jag fick ett meddelande om fler än tio mottagare hade angetts och åtgärden kunde därför inte genomföras.
Av misstag hade jag angett c:a 9 mottagare för mycket. Däribland en gammal kusin på över 80 år som jag nästan aldrig har kontakt med. De överflödiga mottagarna avbockades, trodde jag. Kusinen fanns kvar när jag skickade meddelandet. Vad meddelandet handlade om? Kalle och Erik reste till Spanien och Mamma och jag önskade trevlig resa. Kusinens mamma dog för ung. 30 år sedan... Kusinen har inte svarat.

Vi skall inte tala om tiden innan jag kom underfund med kameran. Mina fingrar och touch screen talade inte samma språk. Nu funkar det bra.

Häromdagen började fanskapet att spela musik som jag aldrig hade hört förut. Dessutom var ljudet dåligt.
Det enda som avbröt musiken var avstängning med omstart.

Nu såhär c:a en månad senare har jag faktiskt fått bra kläm på apparaten. För att snabba på den proceduren, rekommenderar jag varmt att man bör använda sitt nätverk av framförallt yngre män som är intresserade av teknik. I början drog den en massa ström och jag fick ladda den nästan varje dag. Då sprang jag på en ung bekant son installerade en s:k task killer som stänger av alla drivrutinerna till programmen så att dom inte ligger i bakgrunden och jobbar = drar ström. Förbrukningen är halverad.
Detta har jag numera i den lilla maskinen:
mail och självklart internet
spotify
kompass
höjdmätare
hastighetsmätare
ficklampa
task killer
och självfallet en GPS

Några fler frågor till leverantören, har jag inte f.n




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar