onsdag 11 juli 2012

Datorer har ett liv



Med detta inlägg vill jag bara bekräfta att dagens rubrik talar sanning.

Häromdagen när den nyblivne innehavaren av en smartphone skulle ladda sin apparat via en USB port i datorn hände det. Av någon anledning lyckades jag med att vända på sladden, d.v.s.den kontakten som skall anslutas i mobilen tryckte jag in i datorns USB port i stället.

Det bara knäppte till och datorn var härmed stendöd och kunde betraktas som saligen avliden. Alla tänkbara och kanske även otänkbara upplivningsförsök gjordes men utan framgång. Datakunnig broder konsulterades, men inte ens han kunde ge någon förklaring till haveriet.

Antagligen hade moderkortet eller någon annan vital komponent helt lagt av. Leverantören av maskinen gick i konkurs i våras och sorgearbetet började. Inköp av ny apparat kändes som enda alternativet. Som väl är, gjordes en säkerhetskopiering för någon vecka sedan. Mindre kul är dock det stora hålet i plånboken som förväntades uppstå.

Skam den som ger sig. Som en sista utväg började jag att googla på problemet och efter en stund satt man där med två datorer på bordet, den döda och en lånad levande d:o.

Jag fick napp. Det finns en sight som mot en avgift på 300kr kan hjälpa till on-line. Efter ett antal frågor fram och tillbaka, fick jag rådet att: ta bort strömsladden - ta ur batteriet - tryck ner strömknappen i 30 sekunder - sätt tillbaka batteriet - anslut strömsladden igen. Efter nytt tryck på strömknappen gick datorn igång som om inget hade hänt! Dessutom var USB porten oskadd. Det var värt 300kr!

I framtiden kanske man kanske, som ett komplement en hjärtstartare, även skulle ha en datorstartare eller en slags dator pacemaker.

Kära läsare, nu vet ni att lugnt kan vända er till undertecknad om er dator skulle avlida. Arvodet är endast en kopp kaffe som dock krävs även om nyuppstarten skulle misslyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar