måndag 14 maj 2012

Försommarskriverier

 Lillasysters läckra räkbakelse.

Snart ett minne blott?

I lördags var det systerträff i Trelleborg med lillasyster som värdinna. Det enda fotot där objektet var till sin fördel, var bakelsen som bjöds till förrätt. Övriga systrar och svåger blev inte alls bra på bild och jag väljer därför att inte publicera. Anledningen är framför allt en dålig mobilkamera. Ja, jag vet, det är dags att byta kamera.

Som varmrätt fick vi en läcker kasslergratäng och som avslutning bars det in en citronparfait med passionsfrukt. Desserten är jag lite osäker på, men jag tror det var så. Självfallet bjöds det på både god och lämplig dryck.

Som vanligt var det kul att träffa alla. Denna kväll talades det mycket om släktträff, men det var lite svårt för en som kom in i familjen först under slutet av -80 talet. Man visste inte riktigt:
Vilket år det var. Ett antal bud lades fram
Vilka var där?
Var någonstans var det? Åsljungagården nämndes, men man var inte riktigt säker.
Det enda man med säkerhet visste, var att det var väldigt trevligt.

Från det ena till det andra, är det nu dags för Facebook att noteras på New York börsen. Man talar om ett börsvärde på c:a 100milj. dollars. Vissa ekonomer har gått ut och varnat för köp och påstår att handla aktierna är som att köpa en liter mjölk för 100kr. Vem vet? I nuläget har man c:a 800milj. användare. Det sägs att om man trycker på gilla knappen ang. börsintroduktionen, blir man vän med alla miljonerna. Bra att veta för er som har sysselsättningsproblem.

Detta sista var bara en liten tanke om hur det kan bli där ute på nätet.

Ny byter jag ämne igen.

I logen invigdes 11 nya bröder i april. Bland dem 4 av mina vänner. Nu är nästan alla vännerna med i Odd Fellow. Jag väntar bara på att dom skall känna sig redo.

För att återknyta till nätet, finns det en del baksidor också. Det kan bli lite mycket ibland. Härom veckan bevittnade jag en ung man som under en ganska högtidlig middag tog fram mobiltelefonen ungefär en gång i minuten för att kolla sin mejl. Här har det gått för långt.

Förresten! Har jag berättat om när jag stod i en klädaffär och letade efter byxor i min storlek? Damen i kassan tyckte att jag skulle prova 33 tum i midjan, vilket jag gjorde. Det räckte inte alls och någon annan storlek som ev. skulle kunna passa undertecknad, fanns inte.
En förklaring till att byxorna inte passade är sannolikt den att vi blir mer och mer omfångsrika, men måttenheterna följer inte med i utvecklingen...

Till slut vill jag kort meddela att Föreningen Ramlösabor håller på att gå i graven. Trots ett ganska rikt befolkat område, har vi trots ett antal kampanjer inte lyckats få mer än drygt 100 medlemmar och det räcker inte för att dra runt en förening. Lite synd. Valborgsbålet och midsommarfirandet i Brunnsparken får någon annan ta över om det nu finns intresse för det. Det kunde ha blivit bra.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar