tisdag 24 april 2012

Olivia

 Äntligen hemma igen
Vad gör man inte för pappa Här gäller det att sätta frukt
Denna lilla hälsning fick undertecknad av Olivia vid hämtningen från vinterpensionatet. Hjässan var inte så kal som jag trodde. Hon såg riktigt frisk ut.



Efter en kall och tråkig vinter är äntligen Olivia återbördad till Fridas Gata. Hon har tillbringat vintern hos Gardens Alive med Fru Marguerita Pensée som föreståndare.

Under vintern/förvåren har undertecknad haft regelbunden kontakt med ovan nämna förestånderska och det mesta av den korrespondensen  kommer här nedan.


 Daterat den 27 mars 2012

Kära pappa!
I lördags var det två månader sen du lämnade mej här på Gardens Alives,
för inackordering.
Jag har haft det bra med Garra Rufa behandling o dyl.
I början av min vistelse här, fick jag behandlingar dagligen, men sen har dom avtagit.
Senaste tiden kanske varannan dag. Men personalen kanske anser att jag inte behöver mer.
Fru Marguerita är en underbar människa! Hon kommer och pratar en snutt varje dag.
Frågar hur jag har det, om jag längtar hem, osv. Ja, jag har varit väl omhändertagen.
MEN!
FÖDAN på detta stället är värre än att gå i kloster!!!!
Har ICKE fått någonsomhelst MAT sen jag kom hit i januari! Bara lite dryck!
HA! 5dl. varje söndag. Det ökades sen på till 2 ggr/vecka! Är detta klokt!
Ska det vara såhär man är inackorderad?
JAG ÄR HUNGRIG!!!
Jag är nu i ett ganska skröpligt tillstånd.
Håravfallet är betydande och jag är ganska mager om bena... tillika om armar och hals...
befinner mej, såsom jag känner det, lite i ett anorektiskt tillstånd.
Mina rumskamrater, som jag har kamperat ihop med , har fått flyttat till ett annat annex
inom anläggningen. Mer ljus, säjer fru Marguerit, men inte för mej, tydligen! Försiktig med vårsol
heter det...
Hon har kollat det på "nätet", hör jag hela tiden. Ja, här är en hel del spindelnät i taket där jag
vistas, är det dom hon menar...
Jag tror hon är lite osäker på min"ras". Det kommer ju så många utifrån som man inte är säker på hur "man ska tas" med.
Säjer hon. Hon är nog mest van vid "inhemskt". Pelargoner å sånt.
NU ÄR JAG TRÖTT PÅ DETTA STÄLLET!!!
OK, har vatt en vila, men NU BEHÖVER JAG LEVA IGEN!!!!
HÄMTA MEJ, KÄRA PAPPA!!!
Pusspuss från Olivia!
 
Daterat den 1 april 2012
 

Ärade pappa Oliver.

Naturligtvis får lilla Olivia stanna i vår vård tills er ekonomi stabiliserats!
Det ingår i vårt koncept. Dock är vi oroade över hennes kraftiga håravfall. Detta behöver inte endast bero på
den tråkiga tidpunkten på säsongen, utan kan även härledas till rent psykiska omständigheter.

Olivia känner sig förmodligen ganska övergiven efter att hennes kamrater fått flytta till annex 2. Hon har dessutom varit med om ett par traumatiska
händelser den sista månaden. Två av hennes gelikar har hastigt och utan förvarning avlidit.
Detta är en tung upplevelse för en varelse av ringa ålder. Hon vet ännu inte att döden är en del av livet.

Men vi skall inte ängslas i onödan, utan ser tiden an, hon återhämtar sig säkert.
Ta den tid ni behöver att förbereda henne ett varmt välkomnande tillbaka till sitt hem!

Vad gäller oron över möjliga förestående resor, vill jag meddela att undertecknad inte gärna färdas över länsgränsen. Det ger henne svindel.
Någon tur till Blåkulla är alls inte aktuell. Dessutom är det ett helt annat klientel som vistas på denna förfärliga plats. Det nedlåter vi oss icke.

Vad anbelangar frågan om eventuell avhämtning söndag den 8:e april, får jag dessvärre svara nekande.
Anläggningen är helt stängd under röda dagar. Då har våra klienter retreatdagar.
Ber er därför återkomma om lämplig tid efter helgen.

Med Vänlig Hälsning
Fru Margeurite Pensée



From: perberg4112@hotmail.com
To: Fru Maruerita Pensée
Subject: Olivia
Date: Sun, 1 Apr 2012 15:38:42 +0200

Kära Fru Marguerita och vördade extramamma till Frk Olivia
Medveten om att barnet inte har det bra ute i er anläggning för ensamkommande barn där ute på landet, står det klart att det är dags för hämtning av detsamma.
Tyvärr äger Olivia inte riktiga vinterkläder eftersom vår begränsade ekonomi inte ger utrymme för sådan lyx. Av denna anledningen ber jag er att behålla henne i er vård i ytterligare några dagar. Vintern har ju ännu inte släppt sitt grepp över vårt landskap.
Påskdagen skulle passa utmärkt för genomförandet av hämtningsproceduren för vår del. Är er verksamhet öppen för besök denna dag? Vänligen ge besked.
Samtidigt ber jag er, om det är aktuellt med en tur till Blåkulla på Skärtorsdag, att inte låta Olivia deltaga. Hon är nämligen flygrädd och ,som tidigare nämnt, inte klädd för sådana äventyr.
Med vänlig hälsning
Pappa Oliver
 
Daterat den 16 april
 
 
Hej igen, kära pappa!
Tusen tack för omtanken på min namnsdag! Det värmde i hela stammen!
Men vad är en namnsdag mot en bal på slottet...
Nej, jag menar ju mot en RIKTIG högtidsdag, såsom den kommande...
Har all förståelse för att ingen avhämtning kan ske då!
Fru Pensée med Make sänder sina allra varmaste hälsningar till dig, med
önskan om en ljuvlig och avkopplande dag!

Jag har förresten glömt att berätta att den senaste veckan här på Gardens Alive
varit ensammare än vanligt. Fru Pensée har tydligen varit utsatt för ett attentat av
något slag. När hon någon gång kommit släpande ut till mitt annex har hon stönat
nåt om att ha blivit skjuten i ryggen...
Detta har pågått i någon veckas tid. Obehagligt! Kan det vara kriminella plantor
inblandade? Plantor kan ju vara oberäkneliga fram till att de rotat sej, eller hur?
USCH! Jag blir rent nervös!

Och igår när hon kom till mej med RÖDA KANNAN, hörde jag att hon stod och
mumlade om att JAG har fått skott!!! I HUVET!!!
Snälla pappa, kan du hämta mej efter 16 på torsdag?
Frun är då inte här, men väl den korpulente koordinatorn, det duger väl?
Längtar!
Och ha som sagt en alldeles UNDERBAR onsdag, käre FAR! GRATTIS!
Olivia

From: perberg4112@hotmail.com
To: Marguerita Pensée Subject: Re: namnsdag
Date: Sun, 15 Apr 2012 17:51:12 +0200

Hej Olivia och grattis på din namnsdag.
Skönt att höra att du har det bra och att Fru Pnsée ger dig stor omtanke. Jag vill komma och hämta dig i veckan. Jag kan alla kvällar utom onsdag och torsdag. Hela dagen på onsdag är jag också bortrest.
Säg en dag/kväll som passar dig och självklart också Fru Pensée
Pappa
From: Marguerita
Sent: Sunday, April 15, 2012 2:26 PM
Subject: namnsdag
Hej pappa!
Det är bara lilla jag som tänkte höra av mej!
Som ju alla vet(?) är det min namnsdag idag.
Har faktiskt väntat på en - om än aldrig så liten - hälsning
från mitt permanenta hem. Ni har väl inte slutat bry er om mej?
Jag får väl komma tillbaka till er?
Iallafall startade min namnsdag med en fantastisk frukost!
Den underbara fru Pensée, kom tidigt till min enkla boning
med den efterlängtade RÖDA KANNAN i sin hand.
Jag ÄLSKAR söndagar!
Då får jag god, läskande dryck!
Och idag, dagen till ära, hade hon tillsatt någon smak i detta
livgivande elixir! Det smakade visserligen lite unket,men jag kände
hur det drog i rötterna ända upp till min numera, nästan kala hjässa!
Aah, livet är nog värt att leva ändå!
Det kommer förhoppningsvis en vår, trots allt!
Ser framemot en flytt från denna knapra tillvaro!
Många hälsningar från er tillgivna OLIVIA!!!
 

JAG RIKTAR HÄRMED ETT STORT TACK TILL FRU MARGUERITA PENSÉE OCH HENNES DUKTIGA MEDARBETARE PÅ GARDENS ALIVE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar