torsdag 14 juli 2011

Cykling -tips, råd och funderingar

En velociped i originalskick

En viss produktutveckling har skett efter bildens cykel, men ändå är den moderna cykel väldigt lik. Två hjul, ram och trampor är det enda som behövs för att ta sig fram.

Själv är jag en inbiten cyklist sedan många år tillbaka och här skall jag försöka dela med mig med några goda råd för dig som tänker börja utöva denna trevliga form av motion/sport. Upplysningsvis är den egna cykeln av märket Rex, 5 år gammal och sjuväxlad.

Hjulval? Karbon eller aluminium? Cyklar du ofta i fuktig väderlek är aluminium att rekommendera. Karbon tar inte när det är blött. För egen del är valet inte så svårt. Jag har bromsen i navet precis som 99% av övriga svenskar har och kör med aluminium.

Sadelval? En del byter sadel mellan tempo- och linjeetapper. Själv ligger jag varken i linje eller har tempo, därför är mitt och kanske även ditt väldigt lätt.Jag byter aldrig sadel.
Däremot har jag en fundering över varför Damer föredrar mjuka sadlar och vi män lite hårdare. Jag menar att eftersom Damernas rumpa som regel är lite mjukare , borde det vara tvärtom. Kan någon hjälpa mig här?

Att ligga på rull:
Detta innebär att man ligger bakom någon och drar nytta av baksuget som då underlättar framfarten.
Ibland har jag ibland tur på vägen mellan Humlegården och stadens centrum. Då och då dyker det upp en något överviktig tant på väg till torget. Hon är bred som en lagårdsdörr och rullet bakom henne är en ren fröjd. En vacker dag kommer hon att få en belöning för sin insats.
Slutsats: Välj din rullpartner med omsorg.

I dessa sammanhangen talar man också om, fälgmått, utväxling, typ av ram, lufttryck, styrlinor, bromsar, vevlängd och bikefit. Om detta återkommer jag om efter min första Tour de France år 2012
Först skall jag bara teckna ett sponsoravtal med Skeppshult.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar