tisdag 5 mars 2024

Lite nostalgi och solskenshistoria

 

The ancient polar bear society

Strålande vårsol med glittrande vatten



Historien kring den översta bilden.
Under resorna med MS Kungsholm på -60 talet besöktes bl. a Hammerfest i Nordnorge under en Nordkapskryssning. Där kunde man, mot en avgift på c.a 50kr bli medlem i den ädla klubben "The ancient polar bear society". Självklart ville den unge mannen bli medlem och få en fin isbjörnsnål att sätta på kavajen och samtidigt bidra till isbjörnens överlevnad.
Under resans gång lyckades jag dock tappa bort nålen och blev väldigt ledsen.
Ungefär 40 år senare när jag jobbade på Scandic Hotels, närmare bestämt under ett pass bakom bardisken, dök det upp en man med isbjörnen på sitt kavajuppslag. Självklart blev jag nyfiken och berättade för gästen att jag också var medlem i samma sällskap, men hade tyvärr tappat bort björnen. Det visade sig att mannen var hårt engagerad i sällskapet och kunde se till att jag fick en ny björn. En kort tid senare kom den nya björnen i posten och lyckan var total. Tänk vad Välden är liten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar