tisdag 7 februari 2023

 


Snålblåst, temp. kring nollan och råfuktigt i luften. Så är läget just nu. Trots allt tror jag att våren är på "g". Hur då då? Jo, ute i naturen börjar jag höra nya pjoddläten (helsingborgsdialekt som betyder fågelsång på svenska). Detta trots att undertecknad har starkt nedsatt hörsel på höger öra. Tid är bokad hos en audionom på sjukhuset i denna månaden.

Hus som helst, jag har bestämt att våren är här. Dessutom är det fortfarande ljust kl 17.
Ett annat vårtecken är att vår markis som går ut automatiskt när solen står på, gick igång i beckmörkret härom sistens. On sensorn tycker att det är ljust kl 21.00 på kvällen, är det vår i luften. Nu har jag för säkerhets skull, ställt in markisen på manuell gång. Test på automatiken kommer att ske senare och rapport kommer kanske. Dvs om jag kommer ihåg.

Hur är det med hälsan då? Det vet jag när jag har varit hos doktorn i nästa vecka. Det är HB värdet som spökar och är för lågt. Järnbrist är det inte. På tal om hälsa: Under en blodtryckstest på vårdcentralen härom sistens, upplyste sköterskan mig att man skall dricka 1,5 till 2 l vatten varje dag. Det har jag gjort ett tag nu, men man får vara inställd på att man får springa på toan stup i kvarten och tömma blåsan. I dagsläget dricker jag inte den mängden. Mat räknas ju också som vätska. Generellt så dricker vi äldre människor för lite vätska. Vi känner inte törst som ett barn kan göra. Intag av ett antal gin/tonic per dag kan inte räknas som intag av vätska. Även om det känns så...

Go´middag

PS Vid en rutinkontroll upptäckte undertecknad att han redan i förra inlägget redogjorde om vätskebalansen så nu har det berättats om 2 gånger. Vi seniorer kan behöva en andra påminnelse då och då DS


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar