torsdag 19 januari 2023

Hos fysioterapeuten

 


Som ett led i forskningsprogrammet som undertecknad deltar i, var det nu dags för ett besök hos fysioterapeuten i Malmö.
Intressant för en grånande äldre herre med ganska dåligt balanssinne.
Hur som helst, nu skulle det testas co-ordination, balans, gånghastighet, stegavstånd, navigering i en labyrint etc. etc.
Det mesta gick väl hyfsat bra med tanke på objektet mogna ålder. En massa frågor kring yrsel och obalans skulle besvaras. "Jag kan icke räkna dem alla..."
Det svåraste var nog att gå rakt på strecket fot för fot. Inga långa steg här inte ( samma streck som jag tror polisen använder för kontroll av nykterhet). Om denna kontroll hade ägt rum på polisstationen, hade jag garanterat blivit inburad för rattfylleri.

En annan test som gick ganska hyfsat, tror jag var att i olika tempi gå runt i en bana och samtidigt högt räkna neråt minus sju, t.ex från 98,91,84 osv osv

Gång i trappor blev också godkänt. Nedåt använder jag gärna räcket, men uppför går det bra med "frigång". Terapeuten tyckte det såg bra ut.

TRÄNA TRÄNA TRÄNA!

Det hela tog en dryg timme och nu väntas nästa besök - vad det nu skall handla om

Man får veta mycket om sig i ett forskningsprojekt som detta. Man undersöker ju hela kroppen och slår larm om det hittas något akut. Dessutom är det ju gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar