torsdag 21 april 2022

Språket

 


Nu undrar naturligtvis vän av ordning varför jag har lagt in ej bild av blad.
Först vill jag stryka under att det är inte Christian Luuks program om ord som har inspirerat mig. 
Nej, blad förekommer i så många sammanhang, se nedan

Bladig        Kan betyda att en buske/träd är fullt av blad, men betyder även at någon är onykter. Här                         kan man naturligtvis undra varför det heter så. Jag får inte ihop det
Blad 1        Tidning så klart
Blad 2        Blad på träd/>buskar
Blad 3        På en kniv
Blad 4        På en sked
Blad 5        Bläddra - kommer av blad
Blad 6        På en plog
Blad 7         Kan också heta löv.
Blad 8        Fjäderblad. Dock ej på en höna  eller annan fågel. 

Listan kan säkert göras längre , men jag väljer att stanna här.

Slutsatsen är att språk och ord är mycket intressant att studera och filosofera  kring.

Nu skall undertecknad ta sig vårdcentralen för att få  den fjärde covidsprutan. Därefter blir det matlagning i Hittarp md "grabbarna". O några dagar kan du gå in på bloggen www.brortillbror.blogspot.se och se vadet blev för gott. Där ligger också massor av trevliga recept på den bloggen.

Go´middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar