fredag 24 april 2020

Lägesrapport från bubblan







Som synes är vårbruket i full gång. Även potatisen är satt, men syns ej på bild.
Det karantäniserade paret på Frids gata åkte till plantskolan häromdagen och lade ner en halv förmögenhet på nya krukor och växter. Vi resonerade som så, att i år blir det troligtvis ingen semester resa och då kan vi ju lägga pengarna på trädgården i stället. Samlingen skall kompletteras med flera blommor, men det får vänta till någon gång i maj.

Det har även bakats bröd, men det blev mer likt två tegelstenar både i form, färg och hårdhet, se bild.
Vi hade inte det rätta mjölet enl. receptet, men tog en chans med det som fanns i skåpet . Det skall man inte göra.

Visst finns det en stor saknad att inte få träffa familjen som vanligt, men samtidigt har det inträffat en slags acceptans för läget.Man har krupit in i sin bubbla och anpassat sig efter det förhållandet. Vi tar dagen som den kommer. Det blir mycket trädgårdsskötsel, promenader och krysslösning. Tråkigt i längden, men man får gilla läget.

En sak är säkert! Vi skall ha en stor familjefest efter coronaeländet.
På tal om detta, har jag i mina anteckningar noterat att jag skall ta upp ordet "coronaprofilax". Undrar vad det betyder och nu har jag tagit upp det. Kära läsare, ni får gärna hjälpa mig på traven med en förklaring.

Ytterligare en anteckning har jag gjort och det är ordet "fördrink". Jag gillar inte det ordet. Det låter konstigt i mina öron. Bättre är: En drink före maten eller aperetiff. Det låter mer levande. Om hovmästeren på krogen skulle fråga: önskas en fördrink? L¨åter det inte bra. Visst låter det bätre om han frågar: önskas en drink före maten?Språknyanser är intressant att filosofera över.

Färdiggaggat för i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar