tisdag 2 oktober 2018

Klarinetten och jag

Bildresultat för klarinett

Ja, nu har vi en klarinett i huset. Det har ju redan framgått lite här och var på sociala medier.
Undertecknad tränar några gånger i veckan. Jag slog till på Degerbergas samlarmarknad i somras. Instrumentet låg på ett bord tillsammans med diverse prylar. Mannen i ståndet skulle ha 500kr och jag bjöd 400kr. Klarinetten blev min. Billigt och bra men efter lite renovering hos musikhandlare Halméns och en väska blev den nästan lika dyr som en nybörjarklarinett, men skit samma,, nu finns den i min ägo.             
Det är minsann inte det lättaste instrumentet att hantera.
Tuffa minnen från klarinettlektionerna under tonåren dyker upp med jämna mellanrum, men det är bara att kämpa på.
Först tänkte jag att anledningen till det svåra att få fram ett bra ljud, berodde på ett dåligt och ventilläckande instrument, men så är inte fallet. Det är undertecknads fingrar som inte alltid hittar exakt rätt i instrumentets hål och klaffar. När väl fingrarna sitter rätt, sitter även tonen. TRÄNING TRÄNING!
En gång testade jag andrastämman på studentsången som jag som ung grabb spelade i studentorkestern. Greppen satt kvar, men tonen var inte där. Det väste mest.

Hoppas att priserna på bostadsrätterna här på Fridas gata håller sitt värde, trots en dåligt spelande bloggare. Han har långt fram till konsten att framföra njutningsbar musik på detta instrument som f.ö. på min tid även kallades "negerben", men det får man inte säga.

1 kommentar:

  1. Kommer ihåg gossistiden när du hottade hej vilt på klarinettten. Lite Siljaboostuk. Peter Orup var mer typ Artie Shaw.Kan vara sirrkaliisa 60 år sedan. Så du ser vilket musikalisktavtryck/intryck du satte i mitt musikhjärta Hälsn. KennehBondessson

    SvaraRadera