torsdag 15 februari 2018

Nu går vi mot ljusare tider

Nä, såhär ser det inte ut i dagens klassrum.

Varför har jag med en sådan bild idag? Jo, därför att häromdagen var jag i egenskap av morfar med i skolan os ett kärt barnbarn som gärna ville ha lite sällskap. Det var kul. Jag fick bl a lära mig hur långt en cm, dm och m är. Det var ju inte precis en katederundervisning som på min tid. Man rör sig runt i klassrummet hela tiden - framförallt pojkarna. Här fann jag den enda likheten med min gamla skola. Killarna har svårt för att sitta stilla och koncentrera sig medan flickorna tar det betydligt lugnare och helt säkert lär sig mycket mera och fortare.
En eloge till fröknarna som tog tag i killarna när det blev lite väl mycket. Killarna respekterade ingreppen, men bara för en kort stund dock.
Barnen tyckte att det var kul att den gamla farbrorn kom på besök. De pratade och frågade och tog gärna hjälp med någon av uppgifterna som delades ut hela tiden. Frimodiga och härliga barn.
Jag kände inte till att de läser engelska, men så är det även om det leks fram på ett bra sätt med hjälp av datorer, projektorer och TV skärmar. De hjälpmedlen var inte riktigt uppfunna på min tid.

Nytt ämne:

Idag gjorde undertecknad en s:k Gardellare vilket betyder att jag köpte några Ericsson aktier. Om Gardell köper (vilket han gjorde med sina volvopengar) då skall jag också köpa. Alla vet att han omger sig med ett antal mycket skickliga analytiker. Tror de på aktien, gör även jag det.

För övrigt går motionerandet efter plan. Lite uppvärmning efter frukosten och sedan en rejäl promenad varje dag (nästan i alla fall). Det märks att flåset inte "sitter" där det skall än, men det blir bättre och bättre



Åsså går vi mot ljusare tider! Det är ljust kl 17.00! I morgon tänkte jag klippa ner paradisäppleträdet och det är det första vårtecknet. Det andra är när vår solstyrda markis börjar att gå ut. På vintern händer det aldrig, men när solen skarpar(nytt ord) till sig, händer det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar