lördag 12 december 2015

När ratten i dimmern har gått i sönder

Ens första tanke är nog att det är dags att köpa en ny dimmer, men undertecknad tyckte att man skulle försöka hitta bara själva ratten.

Såhär gick det till:

1/ Åkte till den mest välsorterade affären i området. Där sade man först: Kanske vi har någon i lådan, men dessvärre var det inte så. Undertecknad frågade då var man kunde tänkas hitta en sådan mojäng.
Svaret blev: Försök flirta med någon grossist, men det är inte troligt att den finns.
Tack för det. Nu är det dags för grossisten.

2/ En av landets största grossister som bl a finns på Berga i Helsingborg, fick den äran av mitt besök.
På dörren stod det att man bra sålde till företag, men låtsades jag inte notera. En Dam kom och tog emot, varken otrevlig eller trevlig. Hon upplyste om att de bara sålde till företag, men jag berättade mitt ärende ändå. varet blev att inga sådana reservdelar finns längre. Åk till Hornbach eller någon.

3/ Styrde kosan mot Hornbach, men på vägen dit kom jag ihåg elbutiken på Järnvägsgatan mitt emot Knutpunkten. Nu händer det grejor! Det vimlade av kunder, men en trevlig expedit med väl utvecklad simultanförmåga i kombination med artigt och glatt uppträdande. Hon lyckades med att på något vis ta hand om alla kunderna samtidigt!
Åter igen framförde jag mitt ärende. Svaret blev:" Vi får titta i lådan om det finns något" Nu tänkte man att nu är det kört igen, men ack nej. Visserligen fanns det inget i lådan, men Damen ringde upp sin grossist och vist fanns min dimmer kvar i sortimentet. Grossisten packade ner några i ett kuvert och näst dag satt ratten på plats på Fridas gata.

Vad visar detta?
Jo, en del affärsidkare har alltid kundglasögonen på sig, är inte lata och kan sitt jobb. Alldeles för många har inte fattat allt detta och har inte insett hur viktigt det är att skaffa sig goodwill i stället för badwill. Förr sa man att en nöjd kund berättade detta för ung. 5 personer och en missnöjd för ung. 20 pers. Detta stämmer inte längre i dagens samhälle med blixtsnabba sociala medier.Man kan lägga till många nollor!

Denna gången har jag inte för avsikt att hänga ut affären på Väla Norra på Facebook utan nöjer mig med detta inlägg på min lilla blogg.

En stor eloge till elaffären på Järnvägsgatan! Jag tror att den heter Elpunkten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar