1975 kom dödsdomen (c:a 6 år efter undertecknad mönstrade av. Ovanstående "Radio nytt" mottogs av den fine chefstelegrafisten Jarl som jag kände mycket väl.
Det finns mycket att säga om amerikalinjens nedläggning, men vi kan konstatera att alla de konkurrenter som fanns redan på den tiden, finns fortfarande kvar i kryssningsindustrin.
Jag vill påstå att det finns ett par anledningar till nedläggelsen:
1/ Svag ledning i Broströmskoncernen. Man kunde notera ett uttalande från ledningen i Göteborg (inga namn på vilka personer) att "våra fartyg skall aldrig fyllas med taxichaufförer från New York på några västindienkryssningar". De flesta rederierna satsade hårt på korta och lönsamma kryssningar till västindien och tjänade bra med pengar.
2/ Broström ville lägga ut tvätterierna ombord på entrepenad till bl. a. kinesiska intressenter, men Sv.Sjöfolkförbundet stoppade de planerna. Här fanns möjligheter att spara mycket pengar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar