tisdag 6 februari 2024

Gott och blandat

 

Dagens middag - nytryckt direkt från fartygets tryckeri (för 58 år sedan)

Till en början vill jag meddela att det råder skånevinter just nu. Nederbörden kommer ner som blötsnö och lägger sig som en slaskig sörja i vår del av landskapet.

Någon inspiration för friskt uteliv föreligger ej. Ett varmt och behagligt liv inomhus är det som gäller. Utsikterna framöver antyder ingen förändring på rådande klimat.

Farbrorn har det ganska lugnt denna veckan. Nästa vecka bli desto mer aktiv. På måndag är det förmodligen slutbesiktning på njurkliniken. Den totala besiktningen skall härmed vara avslutad, hoppas jag. En diagnos är jag helt säker på och det är att jag lider inte av mul-och klövsjuka och ddt känns stabilt och bra.

På tisdag bär det iväg till och den stora undersökningen som jag deltar i. Ett forskarlag håller på med att undersöka ett ev. samband mellan Parkinsons och orolig REM sömn. Det stämmer med min sömn. Säg den magnetröntgenteknik för hjärna och kropp som jag inte har utsatts för - helt enkelt totalbesiktning. Projektet skall pågå i 6 år och vi är inne på det 2:a året nu. Det skall bli intressant och se vad som väntas. Bara man inte hinner "ställa tofflorna" innan dess...

OCKSÅ VAR DET LITE KURIOSA FRÅN MS KUNGSHOLM.
P g a ständig sjögång, kunde man inte använda vilka skrivmaskiner som helst. När fartyget lutade åt ena eller andra hållet ute på de sju haven, strejkade de "vanliga" skrivmaskinerna. De orkade helt enkelt inte dra tillbaka vagnen. Den fastnade. Det var bara en typ av skrivmaskin som klarade av sjögången och det var IBM med kula. På den tiden var de svindyra, men, för sjöfarten, nödvändiga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar