onsdag 27 mars 2013

Onödiga ord

Nu har bl a TV 4 gått ut och bett folk höra av sig ang. ord som man tycker är onödiga.
Ett exempel är Djurgården, ja ja. Undrar hur många det finns som tycker att både Rögle och HIF är onödigt och bör tas bort? Raff-set var ett annat förslag. -Varför det?
Ogooglebart är också på tapeten och enl.mig ett alldeles förträffligt ord, men det tycker inte Google.
Så synd det är om dom då. Ett ord som redan finns och används, går inte att ta bort med lagstiftning. Det tycker både Engdahl på Svenska Akademien och undertecknad.

Hen är heller inte ett populärt ord. Jag håller fullständigt med.

Jag tycker man skulle tänka över ordet barspringande. Det är inte tydligt nog och kan betyda två olika saker även om jag gillar den ena varianten mer än den andra. Vilken, får ni kära läsare, själva lista ut. Frågan är om ordet skall tas bort?

Tillkortakommande är också ett märkligt ord som jag anser vara utan berättigande i vårt språk. Sug på den. Jag kan inte förstå hur det kommit till även om de flesta av oss vet vad det betyder.

Den kategori som har allra svårast med alla ord är tydligen dagens studenter. Man har konstaterat att skolan inte har lyckats med att lära dom att läsa och skriva. Här har skolan något att bita i. Det var någon som undrade hur det skall gå ute i det senare yrkeslivet där man t.ex skall kunna tolka ett kontrakt eller någon annan snårig text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar