fredag 29 mars 2013

Magnus Uggla - I like

Jag vill härmed deklarera att jag gillar den mannen mer och mer. Inte nog med han skriver och framför många bra låtar så är han en mycket underhållande och på-kornet-skjutande programledare i P4.

I dag tog han upp hur kitsliga vi har blivit. Kreti och pleti går runt och känner sig kränkta av både den/det ena och det andra. Det är mycket man inte får säga och göra nu för tiden. Alltid är det någon jäkel som känner sig kränkt. Ett exempel kom i förra veckan då SMHI skickade ut en klass 2 varning för snöstorm i Skåne. Alla, både myndigheter och privatpersoner förberedde sig på det värsta. Det bidde en tumme och snöovädret rök med sin frånvaro.

Nästa dag i bladet kunde man läsa om personer som kände sig kränkta för att SMHI hade gjort en felprognos. Alltså vad är detta? Vad värre är att det finns falanger inom vissa religioner som faller helt ur ramarna och är t o m beredda att döda om någon skulle skämta (helt oskyldigt) i det ämnet. Helt rätt, jag talar om militanta islamister. I botten är ju Islam en religion som jag respekterar och mig veterligt var Muhammed en vettig person, men det är alla avarterna som skrämmer oss vanliga.
Man har tagit bort svarta afrikaner från någon bilderbok för barn m.m. Det finns massor med exempel.
Var det inte så att det började med den där runda lilla chokladbollen som man var tvungen att byta namn på?


I dagens program nämndes det att det är OK att t.ex yttra: " Nä, jag åkte inte dit eftersom där var för många tyskar" men skulle man säga t.ex turkar i stället, hade det troligen blivit ett himla liv. Kan det bero på att tyskarna är större till antalet och dessutom ganska framgångsrika? Frågan ställdes.

Jag kommer att följa den fortsatta debatten med största intresse.

GLAD PÅSK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar