lördag 16 mars 2013

Förföriska dofter från köket

Idag blir födelsekalas på Fridas gata. Yngste sonen kommer allt närmare de trettio, fast han är inte riktigt där än.
I dagarna de två har det doftat förföriskt från köket. Från buljongkokning och nu till dagens slutliga tillredande och uppbyggnad av läckra smaker.

Än så länge är det bara några ingredienser som jag känner till, men är utlovad ett mer utförligt recept senare.
Hemmagjord kalv- och kycklingbuljong, kyckling, karl johansvamp och champinjoner, vitlök, timjan, chalottenlök, rödlök, lagerblad, sherryvinäger, ankfett, benfri kotlettrad  madeira mm mm. Till detta kommer vi att inta ett utsökt Rhonevin som jag ännu inte vet namnet på. Generellt kan man konstatera att just rhonevinerna håller hög kvalité. Jag tror att detta ligger klart över hundralappen. Rapport kommer.

För övrigt kan det avslöjas att undertecknad har fått inspiration av Leif G W Persson bok "Gustavs grabb" att skriva ner  hur livet var från mitten av fyrtiotalet och framåt. Han och jag är dessutom årsbarn. Inte för att min person är av något större intresse, men däremot allt som genom livet har upplevts iakttaget från en liten pågs från Pilshult perspektiv.Ett slags historiskt dokument, kan man kanske säga. Någon utgivningsdatum, om det över huvud taget blir någon, är inte fastlagd. Det får bli som det blir. Jag kan bara konstatera att det är inte bara kul att skriva utan också intressant att man trots allt kommer ihåg så mycket som man gör. Om sedan ingen vill läsa det, skiter jag i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar