onsdag 14 december 2011

Inför julen

 Puss på dig
 En gipsad handled efter fotbollen
 Den glada bagaren
 En del nya former på årets pepparkakor. Receptet är från 1800 talet på mormors mors tid.



 På kvällen bjöds det Ceur de filé Provencale. Läckert!
 Fast det fick inte jag
 Tomte på loftet
 Litet fint luciatåg på dagis



 Mormor är bäst
 åsså pepparkakor förstås

 Det bjöds på saftiga lussebullar


 Numera är jag bra på att dricka direkt ur glaset
 Min pappa är stolt över mig
 Motoriken är det inget fel på

 Luciamiddag på Rådhuset den 13 dec

 Visst är det tjusigt dukat!
 Mitt bord
 Mitt andra bord med luciorna. Tjejen i mitten heter Frida Åsare och henne kommer jag ihåg  från när hon var ett litet barn. Tiden går...
Andra halvan av luciorna

Som alla kan notera, har det hänt en hel del under den gångna veckan. Det blev en rivstart med pepparkaksbak, god middag på kvällen och övernattning med båda barnbarnen samt den lilla kinesiska nakenhunden Kenza.

Luciafirandet började med luciatåg på den minstas dagis. Dom var fina. Därefter fortsatte firandet på SPF där medelåldern  är något högre än morgonens d:o. Det bjöds ett jättefint luciatåg även där.

För undertecknad var dagen inte slut här. Efter pensionärerna gällde en rask hemfärd för ombyte till helsvart
servitörsklädsel. Man hade ringt från Scandic och bett mig jobba på luciamiddagen som staden bjuder luciorna på varje år i Rådhuset. Jag dammades av och den troliga anledningen var nog att dom behövde ett rundningsmärke eller något liknande under middagen. Man skall komma ihåg att undertecknad inte är speciellt kunnig rent tekniskt när det gäller servering. Det är c:a 4 tallrikar som gäller och inte 8-10 som en del kan bära. Min styrka ligger nog mer åt det sociala hållet. Trots alla mina tekniska brister, fick jag dock förtroendet att ta hand om honnörsbordet plus luciorna. Det går ju bra när man är omgiven av professionell serveringspersonal som står till tjänst om man inte hinner med. Man hjälper hela tiden varandra.
Bortsett från att en av luciorna fick ett stänk vin i håret, gick det jättebra. Det var lite hennes eget fel för bon knyckte till med huvudet precis under själva serveringen. En olycka händer så lätt.

Det var slitigt men kul!

I kväll är det logens julbord som gäller. The "dream team" d.v.s. mitt gäng ansvarar för serveringen. Jag ser det som en piece of cake jämfört med gårdagens evenemang på Rådhuset.

I morgon är det sedan dags för julbord på Helsingborgs Sjöfartsförening. Det kommer att bli en något lugnare för undertecknad. Där är jag bara en av gästerna.

Ledstjärnan under resten av veckan får nog bli: "rast och vila"





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar