tisdag 11 maj 2010

Queen Mary 2 och lite teknik

Queen Mary 2 på redden utanför Helsingör


Inte för att jag vill vara taskig mot ett fartyg som tio gånger större än MS Kungsholm för 40 år sedan. Queen Mary 2 ser ju ganska ynklig ut jämfört med fotos som tidigare visats på Kungsholm, men det var det närmaste jag kunde komma. Vi talar om världens näst största passagerarfartyg. Hon låg på redden utanför Helsingör och bilden är tagen från Parapeten. Övriga förutsättningar är heller inte de bästa. Det var gråmulet väder och iskalla 5 grader såhär i mitten på maj. Kan det det vara askmolnet från den isländska vulkanen som är orsaken till de låga temperaturerna?

På tal om askmolnet. Snart är det avresa till Italien. Vi får helt enkelt ta bilen i stället om det det skulle ligga kvar. Idag ligger det över delar av Spanien och de flesta flygplatserna bl a på Kanarieöarna har varit stängda.

Nu kommer vi till tekniken:
Höger högtalare på datorn slutade att fungera och efter några dagars letande hittades felet av tekniske Per i form av ett avbrott i kontakten in i datorn. Det bar iväg till Kjell & Company . Ny kontakt inhandlades. Det visade sig att tåtarna skulle lödas fast. Undertecknad har aldrig hanterat en lödkolv i hela sitt liv och hade därför ingen dylik i sin ägo heller. Det blev inköp för 99kr plus lödtenn. Det skulle väl inte vara några problem att fixa det, trodde jag. Vilket pilljobb. Där satt den tekniske fumligt med den nya lödkolven och lyckades inte alls. Efter ett antal försök att fästa jord plus det två kanalerna var kontakten alldeles fördärvad och fortfarande inget ljud i högra högtalaren. Kontakten kasserades och där satt han utan ljud, men skam den som ger sig.

Tillbaka till Kjell & Company med ny strategi i sinnet. Två kontakter inhandlades. Tanken var att om jag misslyckades med den första, skulle jag be Kalle fixa skadan med den andra.

För att göra en lång historia kort, kan jag meddela att nu har jag, efter första försöket, en fungerande högtalare med den första kontakten. Följdaktigen finns nu en i reserv om min nu, ganska väl utvecklade lödteknik, mot förmodan, skulle fallera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar