fredag 7 maj 2010

En pensionärs vardag (ibland)

Måndag 3 maj

Blev uppringd av gode vännen, restauratören och kocken Robert. Han behövde akut hjälp över lunchen. Sagt och gjort, jag var på plats i god tid och öste upp mat, torkade av bord och andra drängasysslor. Det var riktigt kul och verkade vara uppskattat av krögarparet.

Tisdag 4 maj

07.30 revelj med därpå följande näringsrik frukost.
Resten av morgonen och förmiddagen präglades av hårt kroppsarbete med den blivande dammen. Gropen är i stort sett färdig. Endast smärre justeringar återstår.

Under eftermiddagen fick yngste sonen hjälp med ett fax till Delta Airways angående förlusten av packningen under hemresan från Mexico förra året. Nu har dom, hur som helst, fått claimen. Sådant kan ta tid. Faxen skickade vi från Scandic. Det var trevligt att hälsa på, men jag saknade inte min gamla arbetsplats det minsta. Självklart passade Erik och jag på att avnjuta hotellets stora fikabord.

Sen eftermiddag på väg hem från Scandic ringde Per och ville ha mig med till Ljungby och titta på en ny bil till Katarina. Den stora Volvon såldes i går. Den var för törstig. Kl 16.30 skulle Per hämta. Den gamle var hungrig men hittade inget lämpligt ätbart hemma.

Nu kommer vi till dagens meny:
16.00 Hamburgare med pommes på Burger King Ättekulla.
ca 19.00 Chicky Bits mned hot oriental sauce och pommesSibylla i Ljjungby. TOTALT SMAKLÖST!
Undrar just vad kostrådgivaren skulle ha för kommentar till menyvalet?

Det uppstod lite dramatik på vägen till Ljungby. Vi skulle vara på plats senast kl. 18.00 hos bilhandlaren, men efter två stora vägarbeten och en av nöden tvungen tankning av bensin, kändes det något stressat. Pensionären gjorde så gott han kunde för att hålla humöret uppe på chauffören. Vi kom fram i tid och det blev en Peugeot 307 kombi 2004 för 72.000:- prutat och klart.

Återfärden gick snabbt och elegant och kl. 21.00 klev pensionären in genom hemmets ytterdörr något förkyld och trött, men det var det värt.

Onsdag 5 maj

Rast, vila och rehabilitering.

Torsdag 6 maj

Mellan 08.00 och 15.00 befann den gamle sig ute på Parapeten och Restaurangskolan. Parapeten är gamla jaktmarker för oss 40-talister och många trevliga minnen flashade förbi.

Man hade utsett mig som censor till studenternas serveringsprov. Dom var duktiga och motiverade. Alla klarade sig med råge. Vi var två censorer och min kollega hette Joel och jobbar på Helsing. Det visade sig att en av mina gamla favoritpraktikanter Petra Ljungberg jobbar som restaurangchef där. Jag visste att hon skulle gå långt! Så ung och redan restaurangchef. Det är bara att gratulera. Någonstans vet jag att jag har en bra bild på Petra. Den kommer fram så småningom.

Fredag 7 maj

Hård vind från nord och svinkallt. I dag har det blivit inre tjänst för hela slanten.

Fixat Kerstins e-post. Hon kunde inte skicka ut. Fick bra hjälp av Telia.
Huset är städat och undertecknad tar det stora lasset f.n. Kerstin är kvaddad i ryggen och måste ta det lugnt. En kota hoppade ut härom sistens. Den är nu åter tillbaka, men det känns fortfarande lite ömt.

Åkte till K-Rauta och köpte ny gräsklippare till föreningen. Det blev en Stiga multiklipp för 2700kr med rabatten på 9% avdragen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar