måndag 25 juli 2016

Lite glest mellan inläggen? Pilshult del 14

Många tycker kanske att det är skönt att slippa allt hans skitprat och en del av er saknar det. Så är det att vara bloggare. Det är inte bara fantasi och brist på inspiration som är orsaken till tystnaden utsn det är tiiiden som inte räcker till.

Juli månad är en hektisk månad för en konsulent. Alla vill ha fint i sin trädgård. Helst igår...

Det blir mer skrivande framöver. Ta det som ett löfte eller hot.
Ett litet inlägg från "Den lille pågen från Pilshult" ,som vid det här laget inte längre är en liten påg,
kommer här.



Det kan bli många delar av denna "romanen". Det kommer efter hand.

Nu skall jag berätta om en av många festliga episoder som uppstod ombord.

Vi hade just lämnat pier nr 97 vid Hudson River och stävade ut mot Frihetsgudinnan och vidare ut i Atlanten.
Det var mycket folk i rörelse. Personalen bar på bagage som skulle till sina ägare. Vissa kollin såg ut som stora garderober, nästan som "walk in closets". Livet ombord krävde många klädbyten.
Nya passagerare sprang runt allmänt vilsna och frågade efter sin hytt.

Vi hade nyss öppnat kontoret/receptionen för att stå till tjänst och svara på alla möjliga frågor.
En av de vanligaste frågorna som vi fick besvara var: "Where is the bar?"

Vid ett tillfälle kom det fram en gammal dam till kassören och bad om att få köpa tokens (poletter)till tunnelbanan. Kassören svarade artigt att några sådana hade han inte och
trodde härmed att det var färdigt med det. Tanten stod kvar och såg allmänt förvirrad ut och då framkom det att hon trodde att hon befann sig i New Yorks subway och inte på lyxkryssare på väg mot exotiska mål.

Tack och lov fanns lotsen kvar ombord och hon fick följa med honom tillbaka. Kan ni tänka er hur det hade blivit om hon hade dykt upp lite senare och lotsen hade lämnat fartyget?

Nu blir det en kort paus i bloggandet. På måndag blir det klaffbyte på Lunds lasarett. Efter en dryg vecka blir jag förhoppningsvis hemskickad igen, men med strikta order om att inte köra bil förrän efter c:a 6 veckor. Det beror inte på läkningen av sår och annat utan helt och hållet på psyket. Hjärt & lungmaskinen påverkar tydligen de röda blodkropparna som gör att man får svårt att koncentrera sig, blir långsam i reaktionerna och allmänt tankspridd. Ni kommer troligen inte att märka någon skillnad på mig. Man kan ju inte bli något som man redan är...



DEL 2

En del läsare av denna blogg har efterlyst lite mer från tiden på Gripsholm och Kungsholm.
Visst inträffade många minnesvärda episoder under min tid ombord. Här följer några.

En gång i veckan spelades det bingo i stora salongen. Det var mycket omtyckt och det var alltid fullsatt. Normalt sköttes detta av båtens kassör och informationsofficer. Den sistnämnde hade vid ett tillfälle insjuknat i maginfluensa och undertecknad, som då var 2:e kontorist, fick rycka in.

Kassören skötte pengarna och jag skulle sköta själva tombolan med kulor. Det var ju långt innan digitaliseringen av spelet. Självsäkert började jag att snurra på tombolan och olyckan var ett faktum. Locket var inte stängt och alla kulorna rullade ut över hela dansgolvet och lite till. Där låg kassören och jag på alla fyra och försökte på bästa vis samla in kulorna igen och alla hade hjärtans roligt. Visst är bingo en trivsam underhållning...
OCH NU ÄR VI PLÖTSLIGT I RIO DE JANEIRO



Under kryssningarna runt Sydamerika låg vi alltid 4 dagar i Rio. Det är en fantastisk stad på många sätt (se bild). Tyvärr fick vi aldrig uppleva karnevalen. Rederiet och de lokala myndigheterna kunde inte garantera säkerheten under den tiden. Detta störde inte oss speciellt mycket. Det fanns så mycket annat trevligt att uppleva i denna pärla till stad.

Vid ett tillfälle visade det sig att Norska Amerika Liniens "Oslofjord " skulle anlöpa hamnen dagen efter oss. Intendenten ombord var en nära bekant till oss. Vi hade samma hamnagent och kassören och undertecknad bestämde sig för att utsätta vår vän för ett litet skämt. Sagt och gjort, vi frågade agenten om vi kunde följa med mottagarbåten nästa morgon med ungefär 40 olika myndighetspersoner ombord och då vara en av dom. På skämt alltså. Jodå, det gick alldeles utmärkt.

Ombord på slupen följande morgon befann sig två väl maskerade lösskäggs prydda män med var sin portfölj. Båda portföljerna var fyllda med gamla tullistor och annat skräp. Väl ombord yttrade vi bara 2 ord, nämligen "cigaretts" och "whisky". Vi hade aldrig fått så mycket av den varan i hela vårt liv. Borden som vi satt vid var överfyllda. I över en timme rökte vi, drack whisky och hade roligt innan vi avslöjade oss. Där blev många förvånade miner. Icke minst från vår vän intendenten.

Avslutningsvis blev vi bjudna på en läcker lunch. Norska Amerika Linien skötte sig mycket bra. Dom visste hur man skulle ta emot myndighetspersoner.

Det var ju så att ju mer av eftertraktad vara det bjöds på, desto fortare blev båten klarerad och passagerarna kunde komma iland snabbt och elegant.



VALPARAISO CHILE


En resa som jag aldrig kommer att glömma är tågresan mellan Valparaiso och Santiago de Chile.
Vi hade en hel dag ledigt. Kassören, Besättningskontoristen, Kontorspiccolon och jag bestämde oss för att göra en utflykt till Santiago de Chile. Det var tåg som gällde. Restiden dit var lite drygt 4 timmar och åter tog det bara 2 timmar. Anledningen till detta är naturligtvis den stora nivåskillnaden. Anderna är höga och huvudstaden ligger högt uppe. Biljetterna kostade inte mycket. Vi valde att lösa den bästa som hette First Class Saloon och kostade 4 USD enkel resa . Returresa gick inte att lösa.

Vagnen vi hamnade i var det lyxigaste man kunde tänka sig på denna tiden med mjuka plyschfåtöljer, massor med plats för benen och en hisnande utsikt över bergslandskapet genom de fasett slipade fönstren. Ganska snabbt hamnade vi naturligtvis i restaurangvagnen även den med slipade fönster, linnedukar, dito servetter och gott om betjäning.

Matsedeln var diger och vi fastnade för en god bit biff som först förevisades oss på en vagn med alla råvarorna. Inga plastmackor här inte.

Lätt beskänkta och mätta anlände vi en myllrande järnvägsstation i Santiago. Där fick någon av oss ett infall att simulera ett rån på en av oss för att se om någon reagerade. Vi skapade ett vilt tumult mellan oss, men livet fortsatte precis som vanligt runt omkring oss. Nu visste vi var ribban låg.

Efter några timmar i storstaden, tyckte vi att det var dags att åka hem igen. Båten skulle ju avgå på kvällen och det ville ju till att åtminstone kassör och informationsofficer fanns ombord. Jag vill minnas att kassören hade nycklarna till skeppskassan i fickan.

På stationen hittade kassören vårt tåg ganska snabbt. Han hade gjort denna resan en gång förr, vilket kändes tryggt och bra för oss andra.

Åter bänkade i de sköna fåtöljerna betraktade vi det förbirusande vackra landskapet en stund. När tåget hade nått utkanterna av staden, tyckte kassören att han kände inte riktigt igen sig. När vi andra också hade sett efter en stund, höll vi med. Vi skulle ju åka västerut och det stämde inte riktigt med solens läge. En något högljudd, men framförallt nervös stämning uppstod. Frågan var om vi befann oss på rätt tåg?

En äldre herre i närheten hade uppfattat vår situation och bekräftade på flytande engelska med en lätt brytning att vi var på fel tåg. Detta tåget var på väg söderut och skulle stanna först efter 40 mil! Vår situation var prekär. Den äldre herren hade en lösning: När konduktören kom tillsammans med sina medhjälpare ( han hade 3 st) råddes vi till att stoppa några tiodollarsedlar i handen på honom och be honom stoppa tåget vid nästa station som skulle passeras om c:a en timme och där skulle han dessutom se till att vi kom ombord på nästa tåg tillbaka till Santiago.

Medan vi väntade på konduktören och hans stab, presenterade sig den äldre herren som schweizare och bosatt här i Chile sedan många år tillbaka. Var var han inte speciellt benägen att avslöja. Vi trodde inte riktigt på hans historia och var ganska övertygade om att han var en gammal förrymd tysk. Några bevis för detta fick vi dock aldrig och vi lade ner dessa funderingarna ganska snart. Vi hade andra akuta problem att tänka på.

Konduktören och hans gäng kom. Vi överlämnade diskret våra pengar. "Schweizaren" gav honom instruktioner och det var inga som helst problem att lösa vårt problem.

Efter ytterligare en liten stund kom konduktören tillbaka. Han stannade mellan två vagnar, öppnade ett litet fönster och gav en signal till lokföraren. Tåget mer eller mindre tvärnitade och stannade på en station någonstans högt uppe i Anderna. Där stod vi nu och hade fått besked om att om c:a en timme skulle det komma ett nordgående tåg och ta med oss till huvudstaden utan någon extra kostnad för vår del.

Vi hade en timme att fördriva i en liten bergsby där man förmodligen aldrig någonsin hade sett en utlänning. Allra minst en vit sådan. Hungern gav sig tillkänna och vi hittade en bar på stationen. Vi beställde bröd och vino. Vi fick en flaska Seven-Up som vi returnerade samtidigt som vi repeterade vår önskan om vino. Barkillen svarade pekande på flaskan "Si ,si vino". Då fattade vi att man tog gamla läskflaskor och tappade vin på dem och det var ju helt OK.

Efter en timme kom vårt tåg och vi hoppade ombord. Standarden var inte riktigt densamma som vi var vana vid. Här var folket blandat med boskap och det fanns inga dörrar. Det vara bara att slå sig ner bland indianer, deras barn och boskap. Vårt vin bjöds runt och vi blev nog ganska populära när tåget rusade fram i 130km/h utan dörrar och lekande barn på tröskeln. Kassören lyfte in ett barn, men det skulle han nog inte ha gjort. Det talade en förgrymmad pappa om för honom. Blodvite uppstod dock aldrig. Vissa saker skall man uppenbarligen inte lägga sig i.

Glada men något trötta kom vi till slut tillbaka till Santiago bara för att konstatera att inga fler tåg skulle gå till Valparaiso i dag. Vad skulle vi göra nu med kassaskåpsnycklar och allt? Sedan var det dessutom så att blev man akterseglad, var det resa hem igen från första bästa hamn som gällde. Så var åtminstone reglerna för en vanlig "menig" besättningsman. I vilket fall som helst hade det inte varit speciellt meriterande för 3 officerare tillsammans med båtens piccolo att bli akterseglade.

Lösningen till återresan hittade vi i form av en taxibuss som plockade upp och släppte av passagerare på vägen. Ungefär som en vanlig buss. Chauffören fick våra instruktioner och tid då han senast måste vara framme i Valparaiso. Jag lovar att det gick undan på bergsvägarna. Vi färdades med livet som insats. Väl framme i utkanterna av Valparaiso fick vi punktering och då tänkte vi att nu är det kört.Vi kommer aldrig att hinna med vår båt. Däckshaveriet bekymrade dock inte chauffören utan han körde glatt vidare med kasande bil. Nu hängde livhanken på en ännu skörare tråd.

Ganska exakt en timme innan avgång var vi tryggt ombord igen på MS Kungsholm många härliga minnen rikare.

Nu tänkte jag avsluta för denna gången. Det finns massor mer att berätta och att ta allt på en gång, blir för mycket för mina trogna läsare. De händelser/episoder som jag fick förmånen att uppleva under mina två år ombord var betydligt fler och mer spännande än de som inträffat, självklart med några få undantag, under resten av livet Jag återkommer framöver i ämnet Svenska Amerika Linien.



Överst
Middag i stora matsalen tillsammans med fartygets sjuksköterskor

nederst
En ung officer i samspråk med fartygsprästen



Här passerar vi ekvatorn och den lille pågen från Pilshult blir döpt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar