tisdag 9 februari 2010

Skaka hand

Jag måste bara göra ett inlägg.
De flesta har väl sett i nyhetsrapporteringen från massmedia att AF blev dömda till böter på 60.000kr.Det påstås att en praktikant tillhörande Islam blev vägrad en praktiktjänst p.g.a. att han vägrade skaka hand med den kvinnliga chefen på en arbetsplats. Enl. mannen förbjuder Islam honom att skaka hand med en kvinna. Den kvinnliga chefen kände sig mycket kränkt och bedyrade dessutom att det inte berodde på den uteblivna handskakningen att han inte fick platsen. Han var helt enkelt inte kvalificerad.

Här, tycker jag, att gränsen går. Hur långt får den svenska flatheten gå? Jag är en stark anhängare av religionsfrihet, men man måste ta seden dit man kommer och i vår värld skakar man hand.

Dessutom är det så att , mig veterligen, står det inte någonstans i Koranen att en man inte kan skaka hand med en kvinna utan det har kommit till senare. Rätta mig om jag har fel.

Kom gärna med kommentarer. En debatt måste till!

Övriga synpunkter ang. Islam, som i grunden ju är en fredlig och förlåtande religion, låter jag massmedia ta hand om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar