Såhär började det.
Inför besök av två nyfikna tvillingar lades alla fjärrkontroller undan till säker plats. En av kontrollerna var till Apple Air TV och ganska liten till formatet. efter besöket av nämnda tvillingar var denna kontroll spårlöst försvunnen och är det fortfarande nu ca en månad senare.
Den 21 september beställdes 1 st ny kontroll hos Apple via nätet och 250kr drogs från bankkontot.
Dagen efter kom ett besked om att försändelsen var skickad och skulle vara framme om någon dag. En sms avisering skulle ges. En utländsk speditör angavs.
En dryg vecka senare hade fortfarande inget skett och undertecknad började bli orolig, men bestämde sig för att avvakta ytterligare i några dagar.
I början av förra veckan ringde jag ett 020 nummer som som angavs om man hade frågor om leveransen. Jag hamnade någonstans i England eller Holland och talade med en Dam som inte talade svenska. Som väl är, kan jag hantera engelskan men jag tänker på alla som inte kan. Särskilt bland den äldre generationen.
Den engelsktalande Damen kunde inte hjälpa mig, men kopplade samtalet vidare till en norsk som uppgavs tala mitt språk. Den nyas Damen talade varken norska eller svenska utan engelskan fick fortsätta att vara kommunikationsspråket. Jag utlovades en ny kontroll utan kostnad och om den "gamla" skulle dyka upp ombads jag att returnera denna.
I samma stund kom det en avisering från DHL att den nya kontrollen hade skickats express från Holland och dagen efter hämtade jag ut den nya kontrollen i DHL:S gula skåp nere i sta´n
Slutkommentar:
Det är inget fel på servicen från Apple, men de måste skaffa sig folk som talar de lokala språken! Gamla tant Agda (förstår inte varför alla gamla fina tanter heter Agda) hade aldrig klarat ut en situation som denna.
Dagen efter kom det en avisering från Post Nord att ett paket fanns att hämta hos vår lokale tobakshandlare/utlämningsplats. Apple hade initialt använt sig av Post Nord. De tog bara lite drygt 14 dagar på sig att få fram paketet som jag f.ö. returnerade.
OBS! Ingen skugga skall falla över Apples kundservice. De har bara använt sig av fel leverantör.
Sensmoral.
Kundservicen har flyttat ut till nätet eller en telefonservice i främmande land.Personliga/fysiska kontakter med dem vi handlar med tillhör dåtiden. På gott och ont?!
Den gamla långlunchen med en kund tillhör svunnen tid...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar